Tips og tricks

Bruger du stadig Ctrl+V?

Kan du huske der tilbage i 80’erne, hvor man brugte Ctrl+V for at indsætte indhold fra udklipsholderen. De har ringet og sagt, at de vil have deres genvejstast tilbage!

Nå, spøg til side – du kan selvfølgelig stadig bruge Ctrl+V, men der findes et par bedre alternativer.

Windows

I Windows kan du bruge Windows+V for at få vist en oversigt over de seneste tilføjelser til udklipsholderen, som du så kan indsætte flere gange i flere typer dokumenter – og endda på tværs af dine enheder, hvis du vælger at slå dette til.

Udklipsholderhistorik

Første gang du trykker på Windows+V, vil du få tilbudt at slå funktionen til, hvorefter du næste gang vil få vist en oversigt over alle de ting, du har kopieret eller flyttet til udklipsholderen.

Vælg et emne i udklipsholderhistorik

Klik på det indhold, du vil indsætte – eller de tre små prikker for at slette, fastgøre/frigøre enkelte emner eller rydde alle.

Note Hvis du fastgører indhold til udklipsholderen, så vil det stadig være der efter genstart af computeren, så hvis du altid bruger bestemte sætninger m.v., er dette en måde at lave et slags frasearkiv på.

Synkroniser på tværs af enheder

Hvis du ønsker at synkronisere din udklipsholder på tværs af dine enheder, kan du slå dette til under Indstillinger.

Indstillinger for Udklipsholder

Her kan du også vælge, om du vil synkronisere helt automatisk eller manuel vælge tekst, der skal synkroniseres

Note Bemærk, at dine udklipsholderdata opbevares hos Microsoft, hvis du vælger at synkronise på tværs af dine enheder, så du skal selvfølgelig tænke over, hvor sensitiv din information er og hvor meget du stoler på Microsoft.

Excel

I Excel kan du også, altså i stedet for både Ctrl+V og Windows+V, blot trykke på Enter, når du vil indsætte indhold fra udklipsholderen. Herved er du fri for at trykke på Esc for at afslutte kopieringen og tømme udklipsholderen for data.

Note Har du slået udklipsholderhistorik til, vil udklipsholderen dog stadig indeholde alle dine data.