Bruger du Excel på den mest effektive måde – fx ved at bruge genvejstaster i stedet for museklik?
Du får lige et par af de mest effektive genvejstaster:
- Ctrl+1 åbner formateringsdialogboksen eller tilsvarende opgaverude for enten de markerede celler i regnearket eller de dele af et diagram, som du måtte have markeret.
- F2 bruges primært som rettetast, men også til hurtigt at kontrollere, om du bruger de rigtige celler i dine formler (dette kan forbedres ved at vælge kommandoen Filer > Indstillinger > Avanceret, og fjerne markeringen i afkrydsningsfeltet Tillad redigering direkte i cellen, hvorefter redigeringen flyttes til formelfeltet i stedet for direkte i cellen).
- F4 bruges til at skifte mellem de forskellige referencetyper i formler, nemlig relative, absolutte eller blandede referencer, i stedet for at du selv skriver de nok så kendte dollartegn som i $A$1.
- F11 opretter et diagram med de markerede celler som et separat diagram (brug Alt+F1 for at oprette et indlejret diagram).