De fleste kender de mest almindelige genvejstaster i Word og Excel, men Outlook har også nogle gode genvejstaster, der hjælper dig med at blive mere effektiv i dit daglige arbejde.
Outlook indeholder jo forskellige hovedmapper, som du nemt kan skifte mellem på følgende måder:
- Tryk på Ctrl+1 (Cmd+1) for at skifte til Mail [Mail]
- Tryk på Ctrl+2 (Cmd+2) for at skifte til Kalender [Calendar]
- Tryk på Ctrl+3 (Cmd+3) for at skifte til Personer [People]
- Tryk på Ctrl+4 (Cmd+4) for at skifte til Opgaver [Tasks]
- Tryk på Ctrl+5 (Cmd+5) for at skifte til Noter [Notes]
I den daglige brug er der nogle udvalgte genvejstaster, jeg selv bruger ofte – bl.a følgende mailgenveje (kræver, at du har skiftet til mail-delen af Outlook):
- Tryk på Ctrl+N (Cmd+N) for at oprette en ny mail
- Tryk på Ctrl+R (Cmd+R) for at svare afsenderen af en mail
- Tryk på Alt+R (Cmd+Shift+R) for at svare afsender og alle andre i mailen
- Tryk på Alt+W (Cmd+J) for at videresende en mail
- Tryk på Ctrl+Enter (Cmd+Enter) for at sende en nyoprettet mail
Uanset hvilken del af Outlook du er i, kan du nemt oprette nye elementer på følgende måde:
- Tryk på Ctrl+Shift+M for at oprette en ny mail
- Tryk på Ctrl+Shift+T for at oprette en ny aftale
- Tryk på Ctrl+Shift+Q for at oprette et nyt møde
- Tryk på Ctrl+Shift+C for at oprette en ny kontakt
- Tryk på Ctrl+Shift+K for at oprette en ny opgave
Genvejstasterne Ctrl+N (Cmd+N) og Ctrl+O (Cmd+O) opretter altid et nyt element eller åbner det markerede element i den del af Outlook, som du aktuelt befinder dig i – fx en ny mail i Mail, en ny aftale i Kalender osv.
Du kan finde en oversigt over alle genvejstasterne til Mac (her) og Windows (her) hos Microsoft.