Tips og tricks

Kombinér tekst i Excel 2016

Har du lagt mærke til tekstfunktionen TEKST.KOMBINER i Excel 2016 i forbindelse med dit Office 365-abonnement?

=TEKST.KOMBINER(Skilletegn; Ignorer_tomme; Tekst1...Tekst252)

Denne funktion gør det nemt at kombinere indholdet fra mange celler på en hurtig og effektiv måde, og kan endda arbejde med celleområder i stedet for kun enkelte celler.

TEKST.KOMBINER

Forestil dig fx, at du skal have dannet en tekststreng med mailadresserne i kolonne D adskilt med et semikolon, som du så kan bruge til at sende en mail via Outlook til samtlige medarbejdere.

Du har sikkert allerede prøvet almindelig tekstkonkatenering i form af formler som:

=D3 & “; “& D4 &”; “& D5 &”; “& D6 &”; “& D7 &”; “& D8 &”; “& D9

Hvis det er rigtig mange celler, du skal have lagt sammen, så kan det godt tage et stykke tid – og især hvis du har tomme celler, hvor du så også skal indbygge en HVIS-funktion til at håndtere undtagelserne.

Du kan også bruge funktionen SAMMENKÆDNING til at skrive formlen:

=SAMMENKÆDNING(D3; “; “; D4; “; “; D5; “; “; D6; “; “; D7; “; “; D8; “; “; D9)

Men her vil det igen tage forholdsvist lang tid, hvis du har mange celler, der skal lægges sammen, og igen skal du forholde dig til, hvis der er tomme celler blandt disse.

Ved hjælp af funktionen TEKST.KOMBINER kan du nøjes med at skrive:

=TEKST.KOMBINER(“; “; SAND; D3:D9)

Vupti – så har du din liste til Outlook, og denne funktion ignorerer tomme celler, så du kan jo prøve at slette en af mailadresserne.

Brug evt. den mere fleksible og strukturerede reference

=TEKST.KOMBINER(“; “; SAND; tblMedarbejdere[Mailadresse])

til kolonnen Mailadresse i tabellen tblMedarbejdere, som jeg har døbt den.